Арт–терапія у роботі практичних психологів

Арт-терапія – відносно новий метод психотерапії, який останнім часом набуває все більшого поширення. Це прості вправи, що одночасно діагностують душевний і фізичний стан людини та лікують хвороби психосоматичного характеру. А ще такі вправи просто приносять величезне задоволення від самовираження і самоактуалізації.

З метою ознайомлення працівників психологічної служби з методикою проведення арт–терапевтичних технік в умовах навчального закладу 18 грудня на базі КДНЗ №14 «Дзвіночок» відбулося засідання методичного об’єднання практичних психологів ЗНЗ та ДНЗ міста з теми: «Арт–терапія у роботі практичних психологів».

Розпочала засідання керівник методичного об’єднання практичних психологів ЗНЗ, практичний психолог Вознесенського ліцею «Інсайт» Яланська Катерина Юріївна. Вона ознайомила учасників засідання з історією виникнення та розвитку арт–терапії, зазначила її види та переваги застосування, окреслила задачі арт-терапії в контексті розвивальної та терапевтичної роботи. В ході засідання присутні розглянули специфіку роботи в техніках арт-терапії з різними віковими категоріями. Катерина Юріївна представила колегам арт–терапевтичні техніки, що використовуються в її практичній діяльності, такі як «Конфлікт» (використовується для формування умінь знаходити конструктивне вирішення конфліктних ситуацій дітей з 11 років), «Я…» (з метою попередження девіантної поведінки підлітків), «Фрактальні малюнки» тощо. Працівники психологічної служби долучилися до виконання роботи в техніці малювання на м’ятому папері, що сприяє зняттю емоційної напруги.

Практичний психолог КДНЗ №14 «Дзвіночок» Щербина Олена Вікторівна презентувала колегам метод «Ізотерапія», що використовується для подолання різних психічних травм, неврозів, депресії, тривожності. Позитивний вплив дана техніка має для дітей з аутизмом, затримкою психічного і мовленнєвого розвитку. Усі присутні охоче долучилися до роботи в техніках «Малювання на склі» та «Монотипія», майстер-клас з яких провела для колег Олена Вікторівна.

Керівник методичного об’єднання практичних психологів ДНЗ, практичний психолог КДНЗ №2 «Дзвіночок» Букіна Олена Василівна презентувала метод «Ниткографія», що полягає у викладанні за допомогою шнурка або товстої нитки контурних зображень різних предметів, тобто «малювання» за допомогою нитки. Чудова ідея для занять з дітьми молодшого віку. Ця техніка розвиває пам’ять, акуратність, дисциплінованість, фантазію, дрібну моторику, зоровий аналізатор, увагу та мислення. Завдяки цій техніці можна навіть навчити дитину різним геометричним фігурам та цифрам. Крім того, дана техніка гарно підходить для роботи з гіперактивними дітками. Психологи творчо підійшли до цієї вправи та із задоволенням виконували вправу з нитками.

Отже, спектр проблем, за вирішення яких можуть бути використані техніки арт–терапії, доволі широкий: внутрішньо та міжособистісні конфлікти, кризові стани, зокрема вікові кризи, травми, під час консультацій для дітей та підлітків. Арт–терапія відкриває простір для творчих пошуків психолога (будь-які види психокорекції, розширення діагностичних методів, розвиток особистості, сімейні та дитячо-батьківські відносини, психологічні травми. Арт–терапія сприяє підвищенню самооцінки, вчить розслаблятися і позбуватися негативних емоцій і думок, допомагає розвинути в людини креативність мислення і цілісність її особистості, а також через творчість.

В ході підведення підсумків засідання усі присутні отримали роздатковий матеріал з рекомендаціями щодо використання арт-терапевтичних технік у роботі працівників психологічної служби системи освіти, підготовлених організаторами заходу, а усі присутні висловили вдячність колегам за можливість обміну досвідом, що сприяє збагаченню та підвищенню фахового рівня працівників психологічної служби.

Практичний психолог ліцею «Інсайт» Яланська К.Ю.

Задайте свое питання