Наскрізні змістові лінії в курсі біології основної школи

«Громадянська відповідальність»

Урок – дзеркало загальної педагогічної культури вчителя,

мірило його інтелектуального багатства, показник його

світогляду, ерудиції.

До хорошого уроку вчитель готується все життя.

                                                                                                                  В.Сухомлинський

            Удосконалення загальної середньої освіти спрямовано на переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, навчання його самостійно оволодівати новими знаннями. Новий етап у розвитку шкільної освіти пов’язаний з упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу. Це вимагає певного підвищення професійної майстерності вчителя, доозброєння його новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями, які б дозволили йому пере­будувати навчально-виховний процес відповідно до нових вимог і підходів.

До переліку ключових компетентностей, відповідно до Державного стандарту базової та повної середньої освіти, формування яких визначено результатом навчання біології учнів закладів загальної середньої освіти, входять соціальна і громадянська компетентності.

Орієнтиром в їх формуванні є наскрізна змістова лінія «Громадянська відповідальність», реалізація якої «сприятиме формуванню діяльного члена громади й суспільства, який розуміє принципи та механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні  цінності та керується морально-етичними  критеріями й почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці» ,- як зазначено в Методичних рекомендаціях МОН України щодо організації навчального процесу у 2018-2019 н.р. Тож, саме питання «Наскрізні змістові лінії в курсі біології основної школи. «Громадянська відповідальність» розглядалося на засіданні міського методичного угруповання вчителів біології, яке відбулося 22 листопада на базі Вознесенського навчально-виховного комплексу “Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад ” № 3 Вознесенської міської ради.

Розпочалося засідання з відвідування відкритого уроку біології в 10 класі з теми «Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів», вчитель Ільніцький Є.О. Після обговорення уроку вчителі біології переглянули презентацію  «Наскрізні змістові лінії в курсі біології основної школи. «Громадянська відповідальність». Об’єднавшись у три групи, учасники засідання склали таблицю, визначивши змістову лінію «Громадянська відповідальність» у навчальних темах, передбачених програмою з біології для 6-9 класів та її характеристикою.

Вчитель біології ЗОШ № 10, вчитель – методист  Лапаєва І.М. , в рамках роботи Педагогічної майстерні вчителів  біології, провела майстер-клас «Формування громадянської компетентності на уроках біології». Об’єднавшись у три групи, вчителі опрацьовували різні теми уроків, виконуючи завдання щодо формування громадянської відповідальності учнів.

Перше завдання: відповідно до теми уроку « Організми і середовище існування. Вплив людини та її діяльності на екосистеми», 7 клас – опрацювати  інформацію про міжнародні документи, що стосується захисту навколишнього середовища, визначити  мету міжнародного документу по захисту довкілля та про які права людини йшла мова в документах, озвучити три умови, необхідні для реалізації цих документів. Підсумовуючи роботу над завданням, вчителі дійшли  до розуміння того, що захист навколишнього середовища та відповідних прав людини буде ефективним і дієвим лише за умови тісної співпраці на всіх рівнях (від локального до глобального) та несення різного рівня відповідальності (індивідуальної, колективної, державної, регіональної, міжнародної).

В наступному  завданні ( 8клас, тема «Опора та рух. Рухова активність – основа фізичного здоров’я») групи повинні були придумати спортивну командну гру та розробити 5 правил до неї, враховуючи, що у  команді грає людина з особливими потребами: (1 команда – 1 учасник на вибір: інвалід-візочник, людина з однією рукою, кульгава людина, людина без ноги, сліпий, глухоніма людина). Створивши запропоновану гру учасники дійшли висновку, що правила, як права людей, існують, щоб забезпечити справедливість гри, сприяти співпраці, учасники несуть відповідальність за їх дотримання. Правила мають бути застосовані до усіх гравців так само, як і універсальні права людини.

Третє завдання : відповідно до теми уроку «Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах», 9 клас, учасники засідання провели вправу «Павутина життя». Ставши в коло,вчителі біології  побудували модель павутини життя. Коли павутина була побудована, учасники навели приклад того, що руйнує павутину життя , зробили в ній надріз і поступово павутина була порушена, а біля  ніг учасників утворилася купа непотрібних ниток. Знищена павутина –  показовий приклад того, що  активна громадянська позиція сприяє збереженню екосистеми, успішні результати залежать від співпраці та відповідальності кожного.

Вчитель біології Вознесенської гімназії № 1 Горбачова Л.В. провела майстер-клас «Шляхи формування ключових компетенцій учнів на різних етапах  уроку біології». Учасникам міського методичного угруповання було запропоновано цікаві форми роботи на уроці з теми «Виділення, його значення для організму. Органи виділення у тварин».
Всі вчителі взяли участь у створенні веббінгу «Шляхи виділення», склали логікон відповідно до теми уроку. На етапі підведення підсумків уроку провели вправу «Снігова грудка» та склали сенкан.

Підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що учасники засідання міського методичного угруповання вчителів біології були зацікавленими,креативними , відкритими до спілкування та  готовими до навчання. Все те, про що йшла мова на зібранні , необхідно кожному вчителю для якісної підготовки до уроків. Адже урок — це центр, навколо якого обертаються і до якого повертаються всі думки і дії вчителя. При підготовці до уроку вчитель має пам’ятати, що на кожному уроці потрібні інтерес і захопленість самого вчителя, готовність самому дивувати і дивуватися. «Щоб запалити, треба горіти», запалює сумлінна і всебічна підготовленість до уроку, емоційна щедрість учителя та його захопленість.

Чехратова Т.А., методист МНМЦ

Задайте свое питання