Навчаємо української мови і літератури на основі компетентнісного підходу

04 грудня 2019 року на базі Вознесенської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 відбулося засідання міського методичного об’єднання з теми «Компетентнісний підхід у викладанні української мови і літератури» у форматі педагогічної майстерні.

Усіх надихнуло на активну співпрацю мотиваційне відео, у якому у головних ролях виступив творчий дует вчителів: Світлана Догар і Жанна Воскобойник.

Із скарбниці власної поезії Жанна Володимирівна виклала основні положення свого досвіду щодо формування в учнів творчої активності:

Багатогранний, креативний розвиток дитини

Пріоритетним став для педагогів нині,

Адже в сучаснім світі нашім техногеннім

Важливо, щоб у творчості народжувався геній!

В умовах упровадження Концепції нової української школи виховання майбутнього покоління із високим творчим потенціалом є не лише актуальною проблемою, а й соціальною необхідністю. Адже життя доводить, що в складних суспільних умовах найкраще орієнтується той, хто виявляє гнучкість і креативність мислення. Така особистість здатна до генерування і впровадження нових ідей, нових рішень, відзначається сміливістю мислення, вмінням бачити те, що неосяжно ровесникам. Отож, невипадково зростає інтерес до процесу творчості.

Творчість – це стан особливий.

Творчість – це пошук себе.

Творчість – це задум сміливих,

Що в майбуття всіх веде.

    Творчість – це дії активних.

Творчість – це коло думок.

Пошук   ідей креативних,

Творчість – сучасний урок.

Для розвитку творчості Воскобойник Ж.В. активно використовує такі прийоми як візуалізація, усне малювання, інтеграція знань з літератури і живопису, написання есе за створеною ситуацією, що сприяє розвитку уяви й асоціативного мислення вихованців, розвитку критичного мислення й вмінню виробити активну життєву позицію.

У  педагогічній  майстерні натхнення панує,

Тут Муза творчості в душах царює,

Інноваційні  методи всіх стимулюють,

В освітній процес учитель їх інтегрує!

                     Інноваційні форми роботи –

                         Це новизна і приємні турботи.

                                  Тож елементи впроваджуй щоднини:

                            Критично мислити треба дитині!

Сучасному педагогу необхідно вміти вибрати те «зерно», що дасть змогу напрацювати свою  мініметодику, щоб допомогти учневі знайти своє місце в житті,  яке вимагає  від  кожного дедалі більших зусиль і компетенцій:

Уроки-дискусії, уроки-проєкти,

Уроки-диспути і звичайні конспекти…

Вірити треба в свої можливості,

Щоб утвердити  життєві цінності.

                Умій відстояти свою позицію,

Сприяй новинкам, не зраджуй звичаям,

                 Реалізуйся, розкривай здібності,

Щоб утвердити життєві цінності!

Догар Світлана Ярославівна зосередила увагу колег на особливостях навчання учнів «нової грамотності» та предметній компетентності учителя української мови.

Кожне покоління – це вир нових ідей,

Кожне покоління – це світ нових людей,

  Що мислять нестандартно, без певних вже зразків,

   І діють так сміливо, щоб світ цей вже не скнів!

            Сучасні учні символізують цифрову епоху, і вже ніколи не зможуть уявити своє життя без різноманітних гаджетів. Від самого народження вони звикають жити без кордонів, але з однією поправкою: дуже часто їхній світ обмежений екраном, кліповим світосприйняттям. Отже, стереотип мислення сучасного вихованця потребує впровадження таких інноваційних методів і прийомів, які сприятимуть активізації навчальної діяльності, спонукатимуть учасників освітнього процесу до розкриття особистісного потенціалу.

Нові технології змушують людський мозок еволюціонувати в небаченому досі темпі. Діти, які ніколи не жили у світі без Інтернету, уже «заточені» під віртуальну реальність. Як  учителю порозумітися з ними? Адже бажання і вчителя, і учня єдині – досягти успіху!

Під час майстер-класу, у ході проведення з колегами інтерактивних вправ, рефлексії з використанням мнемотехніки Світлана Ярославівна переконливо доводила колегам, що дітей потрібно постійно дивувати, грати в ігри, давати доручення. Учні не люблять читати й погано розуміють прочитане, тому обов’язково потрібно популяризувати книгу. Обнадійливим є те, що мозок дитини, як стверджують учені, не може не вчитися! Отже, будь-якими методами, прийомами, видами робіт потрібно викликати інтерес до навчання. Дітей зацікавлюють словникові фотодиктанти, наприклад, при вивченні теми «Правопис власних назв». Допомагають запам’ятати матеріал мнемонічні фрази та асоціативні образи. Вони із задоволенням розгадують ребуси, виконують різноманітні творчі завдання з ключовими словами. Мультфільми про Лепетуна – улюбленого героя учнів 5 класів – допомагають вивчати й систематизувати мовний матеріал. Учні створюють каліграми, кроссенси, складають тексти рекламних буклетів, заповнюють профіль письменника тощо.

Разом із досвідченими колегами свій творчий шлях розпочинає молода вчителька Стрельнікова В.В., яка брала активну участь у підготовці всіх навчально-дидактичних матеріалів, здійснювала мультимедійний супровід виступу своїх наставників.

Педагогічна майстерня вчителів-філологів ЗОШ №2 сучасна, творча й креативна. Під час засідання колеги активно попрацювали разом, набули нового досвіду, надихнулися новими ідеями щодо навчання нової генерації учнів у цікавий й корисний для їхнього сприйняття спосіб, на основі компетентнісного, особисто зорієнтованого й діяльнісного підходів в організації освітнього процесу.

За матеріалами ММО вчителів української мови і літератури

Задайте свое питання