Прищеплюємо інтерес до вивчення біології

Розвиток креативного мислення учнів є однією з найактуальніших проблем навчання. Сьогодні людина повинна вміти вирішувати кожну життєву ситуацію творчо, самостійно приймати рішення й нести за них відповідальність. Отже перед школою стоїть непросте завдання – виховання свідомої, високоосвіченої людини, суспільно активної, творчої, конкурентоспроможної, з достатньо сформованими компетентностями. Досвід роботи вчителів природничих дисциплін нашого міста свідчить, що від того , наскільки учні зацікавлені предметом, залежить їхня активність на уроці, а від того, у свою чергу, ефективність та результативність навчання. Як наслідок – формується вміння використовувати на практиці отримані знання, що є складовою компетентності особистості. Тож, в практиці роботи вчителів природничих дисциплін є ряд міських позакласних заходів, де учні мають змогу застосувати свої знання в нестандартній ситуації.

Традиційно, на початку березня проходить міський Біологічний колоквіум «Чарівний світ біології» для учнів 9-х класів. Цьогорічний захід для юних знавців біології відбувся 02 березня на базі Вознесенської ЗОШ № 4 ( директор Потоцький В.М.). В цей день наче сама природа потурбувалася про те, щоб дев’ятикласники отримали максимум вражень. Пухнастий та м’який сніг супроводжував конкурсантів дорогою до ЗОШ № 4. І хоча за календарем природа мала пробуджуватися та дарити тепло, снігова хурделиця не стала на заваді учасникам конкурсу. Об’єднавшись у п’ять груп, учасники обрали капітана команди, назву та девіз. У першому конкурсі «Біологічна розминка» учні дали відповіді на 12 питань з курсу біології та набрали практично однакову кількість балів, але кращою була команда «Екоpeople».

Вивчаючи біологію, учні знайомляться з її історією, з вченими-біологами та їх винаходами. Тож, кожного року один із конкурсів обов’язково пов’язаний з історією біології. Учням було надано картку з портретом українського вченого-біолога та коротким описом його відкриття. Впізнавши вченого, команда мала доповнити розповідь про нього та розкрити практичне застосування винаходів. Цей конкурс виявився складним для дев’ятикласників. Всі команди отримали по 2 бали з можливих п’яти.

Біологію називають наукою ХХІ століття і довів це наступний конкурс «Біологія в науках». Команди , отримавши завдання , повинні були навести приклади використання законів біології в фізиці, хімії, математиці, історії та інших науках. Кращими стали команди «Кульбабки» та «Екоpeople».

У наступному конкурсі ми поєднали фізкультуру та біологію. Команди, отримавши конверт з загадкою, мали одночасно за допомогою своїх тіл побудувати слово ФАЛАНГА. З цим завданням всі команди справилися на відмінно.

Після незвичної фізхвилинки, учасники приступили до наступного конкурсу з розв’язування біологічних задач. Команди «Природолюбиві», «Дарвіністи» та «Екоpeople» отримали найвищий бал в цьому конкурсі.

Оскільки життя та діяльність людини тісно пов’язані з біологією, то конкурс «Чорний ящик», мав показати практичне значення цього зв’язку. За описом об’єкта команда повинна була вказати, що саме знаходиться у скриньці. Кращими у цьому конкурсі стали команди «Фікуси», «Дарвіністи та «Екоpeople».

І завершив конкурсну програму конкурс капітанів «Біологічне доміно», де учасники встановлювали відповідність між біологічними термінами. Переможцем став капітан команди «Фікуси» Зайко Дмитро, учень Вознесенської ЗОШ № 8.

Перемогу у міському Біологічному колоквіумі «Чарівний світ біології» отримала команда «Екоpeople», до складу якої увійшли: Баркар Кирило (ЗОШ № 8) – капітан команди, Лобанова Анна ( гімназія № 1), Палієвська Аліна ( ЗОШ № 2), Беляков Іван ( ЗОШ № 3), Черба Наталія ( ЗОШ № 4), Руденко Софія ( ЗОШ № 5), Вдовіченко Євгеій ( ЗОШ № 6), Білоус Ірина (ЗОШ № 7), Посоленик Меланія (ЗОШ № 10) .

Всі учасники міського заходу отримали позитивні враження та невеличкі подарунки.

К.Д.Ушинський наголошував, що завдання кожного вчителя – зацікавити учня навчанням. А це можливо лише в разі забезпечення активного способу пізнання, сприяючи глибокому й осмисленому одержанню знань. Тож активну участь у підготовці та проведенні міського біологічного конкурсу взяли вчителі біології всіх загальноосвітніх навчальних закладів нашого міста: Поліщук Л.Л.( гімназія № 1),Генералова Л.І.( ЗОШ № 2), Ільніцький Є.О.(ЗОШ № 3), Боброва А.С. ( ЗОШ №4), Яргункіна О.О. ( ЗОШ № 6), Кагадій О.О. ( ЗОШ №7), Л.М. ( ЗОШ №8), Грабовська Л.П.( ЗОШ № 10).

Слід відмітити адміністрацію Вознесенської ЗОШ №4 ( директор Потоцький В.М., заступник директора Кисилюк Г.А.) та вчителів біології і хімії Боброву А.С. та Косіненко Н.Р. за якісну підготовку та проведення Біологічного колоквіуму.

Кожного дня, на кожному уроці та в позакласній роботі педагоги збуджують розумову діяльність учнів, розвивають прагнення до глибин і вершин пізнання, прищеплюють інтерес до біології, виховують допитливість, вчать дізнаватися нове про відоме та отримувати задоволення від уміння рухатися вперед.

Кожна дитина приходить у життя з природженою здатністю жити щасливо й успішно,а ми, вчителі, повинні збагатити цю здатність знаннями й навичками, які допомогли б реалізувати її найбільш ефективно.

Чехратова Т.А.,

методист науково-методичного центру

Задайте свое питання