Розвиток творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами

Не чекайте, що ваша дитина буде такою,  як ви,

або такою, як ви хочете.

Допоможіть їй стати не вами, а собою.

В. О. Сухомлинський

 

Головною метою соціального розвитку сучасного суспільства є повага до людського розмаїття, встановлення принципів солідарності та безпеки, що забезпечує захист та повну інтеграцію у соціумі усіх верств населення, в тому числі й осіб з обмеженими  можливостями здоров’я.

В основу інтеграції закладено принцип доступності та дотримання прав людини щодо рівного доступу до здобуття якісної освіти.

На жаль, кількість дітей-інвалідів в Україні щорічно зростає. Останнім часом міжнародна спільнота запропонувала використовувати для дітей з порушеннями психофізичного розвитку термін «діти з особливими освітніми потребами», це стосується дітей до 18 років. Загальноприйнятий термін – «діти з особливими освітніми потребами» (ООП) робить наголос на необхідності забезпечення додаткової підтримки дітей, які мають певні особливості розвитку.

Залежно від типу порушення виокремлюють такі категорії дітей з ООП:

  • з порушенням слуху;
  • з порушенням зору;
  • з порушенням інтелекту;
  • з мовленнєвими порушеннями;
  • з порушенням опорно-рухового апарату;
  • з емоційно-вольовими порушеннями та розладами аутистичного спектру;
  • комплексним порушенням психофізіологічного розвитку (сліпоглухонімі, ДЦП з розумовою відсталістю);
  • з хронічними соматичними захворюваннями;
  • з психоневрологічними захворюваннями.

Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Вознесенської міської ради» (ІРЦ) був створений саме з метою забезпечення права дітей з ООП віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.

ІРЦ та Вознесенський міський центр дитячої та юнацької творчості (керівник Рощина Н.О.) уклали угоду про співпрацю, що дає можливість дітям з особливими освітніми потребами відвідувати гуртки, що має вагоме значення у формуванні творчих здібностей кожної дитини, а саме:

  • шаховий гурток (керівник Мочурад М.Ф.). Інтелектуальна гра «Шахи»   неймовірно корисна, і багатогранність її впливу на дитину дуже важко переоцінити. І справа не тільки в розвитку логічного мислення. Граючи в шахи, ваша дитина вчиться:

-приймати власні рішення і відповідати за них (інакше вона програє або втратить чергову важливу фігуру);

– з усіх варіантів можливих дій вибирати найбільш вигідне і правильне рішення;

–  допомагає оживляти і розвивати уяву, а також впорядковувати думки і знання;

– приймати екстрені рішення, не впадаючи в паніку, тощо.

  • Гурток основ хореографії «Танцювальна мозаїка» ( керівник Поборцева М.В.). Танцювальні заняття допомагають виробити природну грацію рухів, спритність, гнучкість, координацію, пластичність, а також вміння висловлювати почуття і емоції. Під час проведення занять діти навчаються правильно сприймати і відчувати музику. Танці, до того ж, сприяють розвитку фантазії дітей і здатності до імпровізації. Саме тому діткам з ООП дуже корисно відвідувати такий гурток.
  • Вокальний гурток (керівник Мар’янкіна Л.І.) також викликає велику зацікавленість дітей. Під впливом співу розвивається й зміцнюється дихальна, серцево-судинна, травна й нервова системи, що в подальшому позитивно позначається на підтримці життєвих функцій, зокрема пов’язаних з мускулатурою тіла.

Дуже цікаво проходять заняття з вивчення  англійської мови (вчитель-волонтер Гержова І.Ю.). Іноземна мова не тільки швидше і легше засвоюється в дитячому віці, а й сприяє розумовому розвитку дитини, покращує пам’ять і реакцію.

За підтримки місцевої влади укладено угоду про співпрацю з фізкультурно-оздоровчим комплексом «Водограй», де діти з ООП з 13.00 до 15.00 зможуть відвідувати басейн, адже плавання  – це найбільш безпечний вид фізичної активності. Крім того, під час плавання зміцнюється імунна система,  діти рідше хворіють, укріплюється опорно-руховий апарат, покращується осанка і координація рухів, виробляється витривалість, гнучкість, покращується робота серцево-судинної системи, обмінні процеси, розвивається дихальна система, підвищується загальний тонус організму, з’являється апетит, нормалізується режим сну, зникає стрес, агресія, гіперактивність.

Такими засобами, організовуючи роботу ІРЦ, ми намагаємось виховувати тонку і чутливу душу дитини, щоб вона побачила незвичайне в звичайному, можливе в неможливому.

Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії, творчості  і ми до цього прагнемо.

 

 Нечипорук І.М., директор КУ «Інклюзивно-ресурсний центр Вознесенської міської ради»

Задайте свое питання