Сертифікаційний захід  з теми «Навчити мислити критично»

Не достатньо мати гарний розум, головне – правильно його використовувати

Р. Декарт

Сучасна  особистість є носієм культури інформаційно-цифрової доби, свідком нової індустріальної революції, яка зумовлює неминучі зміни у всіх аспектах людської життєдіяльності. Технологічний прогрес, соціальні трансформації, невпинне оновлення інформаційного поля вимагають від людини нових якостей для повноцінної реалізації у суспільстві, насамперед навичок критичного мислення, які дають змогу швидко орієнтуватися в інформаційних потоках, приймати зважені рішення та діяти раціонально. Очевидно, що освіта є одним із провідних шляхів формування особистості відповідно до нагальних вимог суспільства. Отже, перед кожним педагогом постає  питання, як розвивати критичне мислення у процесі навчання. Тож, для вирішення даного питання 04 лютого 2021р на базі Вознесенського центру професійного розвитку педагогічних працівників було проведено сертифікаційний захід  з теми «Навчити мислити критично». До роботи долучилися вчителі географії нашого міста. В активній командній взаємодії під керівництвом консультанта ЦПРПП Чехратової Т.А. ,учасники вирішували питання навіщо  потрібно впроваджувати навчання критичного мислення в освітній процес; що  потрібно для успішної діяльності: IQ, емоційний інтелект, мислення, розум чи  довіра. Також  познайомилися з універсальним інструментом для вирішення будь-яких проблем –  пірамідою логічних рівнів Ділтса. І на завершення першого етапу роботи , вчителі  створили інтелект-карту «Критичне мислення». У процесі представлення своїх робіт, учасники дійшли висновку, що критичне мислення  продукує зміни ,  спрямовано на постійну трансформацію та зміни себе і оточення.

Як же навчити здобувачів освіти критично мислити? По-перше необхідно самому вчителю навчитися мислити критично та мати чітке усвідомлення своєї місії у процесі навчання. Тож, досвідчений вчитель географії  Антоненко Н.П.(ЗОШ №5) запропонувала колегам поновити свої знання щодо технології розвитку критичного мислення. Працюючи разом, учасники розглянули особливості технології , методи та прийоми її запровадження, спрогнозували очікувані результати. Об’єднавшись у дві групи, разом з коучем Коробченко Г.М. (ЗОШ №2), створили конструктор уроку з теми «Водні ресурси України. Шляхи їх раціонального використання»,використовуючи відповідні прийоми та методи. І обговоривши доцільність їх  використання, склали діаграму Вена,де добре стало видно, які саме форми роботи педагоги застосовують на практиці . Таким чином, представивши результати командної  роботи, вчителі ще раз переконалися, що на будь-якому етапі уроку, маючи достатньо знань та бажання, можна застосовувати технологію розвитку критичного мислення.

Враховуючи, що переважна більшість учнів шкіл не володіє такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, порівняння, актуальним стає розвиток основних компетентностей учнів на основі розвитку критичного мислення. Тож, на наступному етапі , вчителі географії стали учасниками майстер-класу «Принцип прийому шість капелюхів», який провела вчитель ЗОШ № 4 Боброва А.С. Познайомившись  з методикою   застосування прийому, вчителі отримали завдання та відповідні ролі, які і виконали , спираючись на тему запропонованого уроку «Води суходолу своєї місцевості». Активно, зацікавлено, креативно  та емоційно  виконали завдання педагоги.

Час сплинув швидко. Байдужих на нашому зібрані не було. Адже всі ми, педагоги, розуміємо, що запровадження та втілення нових сучасних технологій, використання своїх знань у новому форматі, сприяють реалізації основного завдання школи, а саме: підготовці здобувачів освіти до життя. Розвиток творчого потенціалу особистості, формування в учнів досвіду творчої діяльності є найважливішим завданням сучасної освіти. І ми поділяємо думку  В. Сухомлинський , що за маленькою шкільною партою твориться народ. А творять його  в першу чергу вчителі.

Більше інформації на сторінці ЦПРПП у Фейсбуці

Чехратова Т.А., консультант ЦПРПП

Задайте свое питання